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The digital museum as a place for the intersection of objects: the design and implementation of Exhibition RoomX

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presentation
posted on 2022-03-25, 05:36 authored by Yu Homma, Goki Miyakita
This presentation reports on the design and implementation of Exhibition RoomX (RoomX), a new digital museum developed at Keio Museum Commons in October 2020. RoomX is a platform for "Society", an exhibition that has shifted to digital media in response to the spread of COVID-19.
RoomX was designed to create an exhibition where artworks could meet and interact, using a form of expression that is only possible with digital media, without the yoke of physical space.
It is a digital museum where the narratives that connect the works are dismantled and reconnected each time they are accessed, thus creating unexpected encounters between the works. In this presentation, we will share the practice of Exhibition RoomX and report on the new expression of exhibitions made possible by digital technology, focusing on the coexistence of narrative and serendipity.

History

Translated title

オブジェクトを交差させる場としてのデジタル・ミュージアム:Exhibition RoomXの設計思想と実装

Translated description

慶應義塾ミュージアム・コモンズで2020年10月に開発した新しいデジタル・ミュージアム「Exhibition RoomX(以下RoomX)」の設計思想と実装について報告する。 RoomXは、新型コロナウイルス感染症の拡大を受けて、デジタル・メディアでの開催に移行した展覧会「人間交際」のためのプラットフォームである。RoomXでは、作品が出会い交流を生み出す展覧会を、デジタル・メディアにのみ可能な表現によって実現するという狙いのもと、物理的な空間の軛を外した展覧会表現を試みた。その成果として、作品を繋ぐナラティヴをアクセスの度に解体し繋ぎ直すことで、作品同士の思わぬ出会いを生み出すデジタル・ミュージアムが構築された。 本発表では、「Exhibition RoomX」の実践を共有し、デジタルが可能にする展覧会の新しい表現について、ナラティヴとセレンディピティの共存に焦点を当てた報告を行う。

Translated manuscript title

[43] オブジェクトを交差させる場としてのデジタル・ミュージアム: Exhibition RoomX の設計思想と実装

Translated authors

本間 友, 宮北 剛己

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    デジタルアーカイブ学会誌/Journal of Japan Society for Digital Archive

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